Min vandre mødom blev taget - og det var SÅ godt !

I forgangne weekend skulle den helt store prøve stå - jeg skulle ud med min rygsæk og mit grej for aller aller første gang ... det var SÅ spændende.

Jeg havde koblet mig på en tur med 3 erfarne kvinder, jeg bestemt ikke kendte inden - nå ja, og de kendte så i øvrigt heller ikke hinanden inden, så der var grobund for et brag af en tur :-)

Dag 1:

Vi mødtes på Slagelse station lørdag formiddag kl. 10:00 og så gik det ellers derud af med raske skridt - 14 km. ventede at blive forceret.

Jeg havde haft lidt udfordringer med vægten på min rygsæk i dagene op til ... pakket efter udleveret pakkeliste og sund fornuft ... og så pakket igen og igen og igen, for at få alt overflødigt ud og vægten ned.
Da jeg satte af fra Slagelse station var det med godt 11 kg. på ryggen inkl. 1,5 liter vand. Og det overraskede mig flere gange på den tur, hvor let det var at vandre med "sit hjem" på ryggen, og at jeg sagtens kunne have klaret nogle få flere kilo. Og dette UDELUKKENDE på grund af en helt fantastisk rygsæk der bare sad SÅ godt !!!

Det her er for FEEEEEEDT !

Afsted det gik i raske skridt ... solen skinnede dejligt, og vi 4 kvinder havde SÅ meget at sludre om :-)

Vandring i sivene ved Stilling Strand.

Min klare mission for turen var delt i to .... ET var at få prøvet det her med at vandre af, og TO var at få en masse råd, vejledning og inspiration som jeg kan bruge videre frem. Når man er ny som jeg, er det bare om at sluge alt viden man kan fra andre ... og det gjorde jeg ! jeg blev så enormt meget klogere på rigtigt mange ting.

Vi landede ved Stillinge Strand, hvor vi spiste vores medbragte frokost, og derefter begav vi os til Bildsø Camping hvor vi skulle slå lejr.

Vejret begyndte at true en smule ved ankomsten, og her kunne jeg godt mærke, at jeg for første gang på turen blev lidt presset. Jeg havde lidt svært ved at overskue at slå telt op i regnvejr ............ Det skal lige ganske kort nævnes, at en af mange årsager til at jeg er begyndt at vandre, er at det skulle være godt for folk der over-tænker alt, og har tendens til stress. Det er mig, og det skal vandringen hjælpe mig med. Nok om det for denne gang - det er der et indlæg på vej om, men det bearbejdes stadig inde i mit hovede :-)
Alt den tanke virksomhed omkring telt opslåning og regn var ganske unødig, for regnen kom først da teltet stod fint og klart ... MEN SÅ KOM DEN OGSÅ ret massivt.

Teltet trængte til en opstrammer efter et massivt regnskyl.

Efter en seriøs byge pakkede vi sammen til bål, bad og aftensmad ved stranden. Det var SÅ hyggeligt - og jeg forsøgte at lære hvordan man laver et bål ... men det skal jeg nok se et par gange :-P

Jeg fik mit nye og fantastiske Trangia sæt i gang, og fik lavet min aftenmad. Hold nu op hvor jeg ELSKER det ... det er SÅ hyggeligt at lave mad på den måde.
Jeg havde frysetørret mad med indkøbt i en butik der sælger den slags ... og her vil jeg gerne komme med en totalt og aldeles ærlig anmeldelse; det kommer jeg IKKE til at gøre igen !!! Jeg er meget selektivt spisende, og sådan noget pre-fabrikeret pulvermad med en masse uidentificerbare ting i er afgjort IKKE mig.

Det er SÅ hyggeligt at lave mad på trangia.

En af de skønne kvinder der var med på turen, havde forsøgt sig med en dehydrator, og havde derfor ingredienserne med til en lækker gryderet. Nøøøøøj det så godt ud og duftede helt fantastisk. Det vil jeg også prøve en dag.

Vi hyggede og nød flammerne og varmen fra bålet - og her var jeg MEGET glad for min nyindkøbte Fjällräven jakke. Den gjorde det godt :-)

Bål, hygge og aftensmad med udsigt til Storebæltsbroen.

Omkring ved 21 tiden krøb vi i hver vores telt, for nu kom regnen tilbage ... men vi var også alle ret trætte både af at vandre, men nok også efter en hel dag med sludren og nye indtryk.
Jeg kravlede i min lækre sovepose ... og jeg som inderligt hader soverposer, da jeg synes de lukker mig inde. Jeg er virkeligt vild med den jeg har fundet, da den ikke omklamre mig sådan helt så voldsomt. Jeg hyggede mig i teltet i regnen og blev mere og mere enig med mig selv om, at det her vandring altså bare lige er mig :-)

Dag 2:

Det blev alligevel ikke til meget søvn i nat :-( Det kan virkeligt irritere mig, at jeg ikke er så god til at sove i telt, for jeg vil virkeligt gerne - men også her tager det med at være over-tænker ofte over.
Det har regnet meget og jeg lå det meste af natten og tænkte over problematikken i at skulle slå telt ned i regnvejr - teltet er jo det der skal FØRST i rygsækken.
Nå men igen blev al min tanke strøm til skamme, for der var lækkert ophold i vejret ved 6 tiden, så mig ud og slå min lille lejr ned, og det lykkes helt uden at noget andet end teltet blev vådt.

Teltet pakket sammen og morgenmad på den tørre plet :-)

Så morgenmad og afsted på landevejen igen, hvor der denne dag skulle tilbagelægges 17 km.

Igen var det overraskende hvor let det er at gå med rygsæk ... kun mine fødder var ikke så begejsrede. Men jeg har virkeligt også været DUM :-( Når man vælger at gå i et par trekking sko, som er gået til med enten strømpebukser eller bomulds strømper, så er det VIRKELIGT DUMT, når vælger at putte en kraftig uld sok i skoen og så bilde sig selv ind, at det bare fungere lige så godt som ellers :-(
Mine fødder gjorde ondt ... mine tæer stødte på, og jeg kunne godt mærke at "noget" ikke var så godt som det burde.

Men derud af gik det, og vi fik tilbagelagt de mange kilometre i både dejlig sol, men også i silende slag regn. Hurra for rigtigt tøj :-) Det gjorde faktisk ikke meget at det også regnede fra tid til anden.

Eftertanke !

Jeg har bestemt IKKE været på min sidste vandre tur - jeg glæder mig voldsomt til at komme ud "på egen hånd". Jeg kan godt og det bliver fedt !

Mine fødder har det bestemt ikke godt ... gå ALDRIG på kompromis med fodtøjet, og HUSK at sokker har forskellig tykkelse, hvilket kan give udfordringer. Jeg selv havde ikke skænket det en tanke, men jeg mærker det nu. Mine fødder er ret ødelagte, og jeg mister nok de fleste negle på min venstre fod :-(

Mit grej har været optimalt, og jeg har elsket hvert et stykke jeg havde med, lige fra rygsæk (som jeg er særligt begejstret for), til telt og alt det andet.

Vægten man bære skal man bestemt være opmærksom på ... det er jo alfa og omega, at man ikke får pakket for tungt. man skal ikke slæbe en masse nice-to-have ting med, som man med stor sandsynlighed heller ikke får brug for.
MEN når det så er sagt, kan man også lægge for meget af derhjemme af frygt for vægt - ting man faktisk godt gad have haft med. Jeg har i hvert fald fundet nogle små-ting som jeg enten havde taget ud af tasken og faktisk savnede, men også ting der kunne have været fede at have haft med:
- klip klappere ... dem tog jeg ud, men nøøøøøj efter mange timers vandring OG ved nat-tisseri kunne de have været GULD værd.
- noget at sidde på ... når jorden er våd/fygtig og man gør holdt eller har slået lejr, så ville det have været fedt med noget at sidde på. Så det vil jeg på udkig efter :-)
- drybags ... sådanne ejer jeg ikke, men de ville måske have gjort, at jeg IKKE havde ligget vågen den halve nat af bekymring for at skulle pakke sammen i regnvejr. Min bekymring gik jo på, om alt det andet i min rygsæk blev vådt, når nu det skulle ud af sækken igen, når teltet skulle pakkes ned. Med drybags ville det jo ligge lunt og tørt deri.
- et net/fold-sammen-rygsæk ... ville have været ret god at have med, da der var et stykke fra teltpladsen og ned til stranden hvor vi spiste vores aftensmad. Og at slæbe på trangia, mad, vand, gas, spisegrej m.m. uden noget at putte det i var en smule kompliceret :-)

Konklution:

Jeg skal SÅ klart afsted igen, og det må gerne være SNART ... meeeeen mine fødder skal lige hele, og så skal der investeres i et par gode sko/støvler i den RETTE størrelse :-)
Jeg er blevet bidt af vandring helt som jeg regnede med at jeg ville, og jeg vil bare gerne ud ... ud under åben himmel så snart som muligt igen.

Morale:

Der findes sindsygt meget grej derude, og der findes lige så mange steder hvor dette grej kan købes ... Min morale er, at ALT grej købes / erhverves ud fra egne preferencer og UDELUKKENDE ud fra dette.
Man kan lytte, spørge og tage imod alle de råd man kan, men når alt kommer til alt, så må man gøre sine egne erfaringer med hvad der virker bedst for en selv.

Grunden til at det er vigtigt for mig at komme med denne morale er, at når man er ny er man MEGET modtagelig. Og man kan købe sig fattig i udstyr.
Men hvad der virker for din makker er nødvedigvis ikke noget der virker for dig ... Man må kigge ind af også, og bide mærke i, hvad der er vigtigt og hvad der ikke er vigtig for en selv.

DET vil jeg i hvert fald gøre mere fremover :-)

Bål hygge er bare fantastisk !